Testpagina 1

Voor veel mensen is conversie-optimalisatie een synoniem voor AB testen. Conversie-optimalisatie is een proces waarbij je onderzoekt waar bezoekers vastlopen in hun conversie. Vervolgens vind je daar oplossingen voor. Sommige van deze oplossingen hoef je niet te testen, zoals problemen in de functionaliteit van de website of problemen op het gebied van leverbaarheid van een product. Die moet je simpelweg identificeren en oplossen.

Testen is alleen nodig bij problemen waarvoor de oplossing niet voor de hand ligt. In dat geval zijn er vaak meerdere oplossingen mogelijk en kan een test antwoord geven op de volgende belangrijke vragen:

  • Wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Wat werkt het beste?
  • Wat is de toename in resultaat?

Gebruik deze vragen als toetssteen bij het bepalen of je wilt testen of niet. Van duidelijke antwoorden op vragen kun je veel leren over de bezoekers op de website. Door oplossingen direct – zonder test – te implementeren, gaat misschien je conversie omhoog. Maar misschien ook niet, en in ieder geval leer je niets.