Testpagina 2

Testen is zo eenvoudig als het klinkt. Volg deze drie stappen en je bent al een heel eind.

  1. Maak van één bepaalde webpagina meerdere varianten. Vaak neem je twee varianten, maar het mogen er ook meer zijn.
  2. Zorg dat 50% van de bezoekers de ene variant ziet en 50% de andere variant.
  3. Meet het conversie-effect van het bezoek aan een variant.

Doorgaans is de conversie van de ene variant hoger dan die van de andere. In dat geval heb je een winnaar. Stel dat je deze opzet gebruikt met een A-variant en een B-variant. De A-variant is de huidige website en de B-variant is een alternatief. Als in een test de B-variant meer conversie oplevert dan de A-variant dan heb je een winnaar. Als B bijvoorbeeld 10% meer conversie heeft dan A is het de moeite waard om alle bezoekers voortaan de B-variant te tonen. Daarmee verhoog je de conversie van de website namelijk met 10%.

Download e-book

Voor testen heb je bezoekers nodig. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe meer testen je kunt doen. Het is belangrijk hier goed naar te kijken omdat je aardig wat bezoekers nodig hebt om überhaupt een test binnen afzienbare tijd te kunnen uitvoeren. Je kunt dit onder andere doen met de testcalculator van Visual Website Optimizer.

Soms schrikken mensen wanneer ze realiseren hoe weining testen ze kunnen doen met de traffic op hun website. Als je bijvoorbeeld een conversie hebt van 2% met 1.000 bezoekers per dag en je wilt minimaal 5% verbetering halen met een test, dan heb je 196 dagen nodig om de test af te ronden. De testduur is ruim een half jaar. Dit betekent dat je per jaar niet meer dan 2 testen kunt doen.